Hoek Sinke Ten Katen is een boutique-kantoor gespecialiseerd in handelsrecht, waaronder internationaal vervoerrecht, u vindt bij ons de kwaliteit van de beste kantoren wereldwijd, maar dan wel met directe toegang tot de partner.
Onze cliënten zijn verzekeringsmaatschappijen en P&I Clubs, leden van de Rotterdamse havengemeenschap, banken, scheepswerven, handelaren in grondstoffen en betrokkenen bij de internationale scheepvaart, zowel ter zee als over de binnenwateren. Wij specialiseren ons ook in het tot een goed einde brengen van hoger-beroepszaken. Wij worden regelmatig geïnstrueerd door internationale advocatenkantoren.
Het motto van het kantoor is “thinking outside the circle” en dat heeft meer dan één reden. Cliënten verwijzen graag naar ons, vanwege onze kennis, toewijding en creativiteit. Onze kleine en efficiënte organisatie wordt gedreven door de wens de hoogste kwaliteit te leveren aan cliënten die dat gewend zijn. De advocaten gaan tot het uiterste in juridische procedures en bij het adviseren van hun cliënten over contracten en in geschillen.
Logistiek
Logistieke processen vormen een onmisbaar onderdeel van de internationale handelskoop. Handelaren kunnen dan verstrikt raken in een contractueel web dat veel verder gaat dan louter overeenkomsten van koop en verkoop. Of de koper of de verkoper het vervoer regelt, het kan voor beide partijen ernstige gevolgen hebben wanneer de goederen beschadigd of gecontamineerd aankomen, of onverwacht vertraagd zijn. Contractuele ketens met logistieke dienstverleners kunnen erg lang zijn en zich vaak uitstrekken over meerdere nationale jurisdicties.
Algemene voorwaarden van expediteurs, stuwadoors in ruime zin en vervoerders spelen vaker wel dan niet een sleutelrol bij daaruit voortvloeiende geschillen: gezien de immense hoeveelheid dagelijkse transacties en de enorme verschillen in waarde tussen goederen die onderdeel zijn van de handelsstromen, moeten deze dienstverleners wel gebruik maken van de bescherming die deze voorwaarden bieden, al was het maar om hun ondernemingen überhaupt verzekerbaar te houden. Deze voorwaarden en de internationale verdragen die van toepassing zijn op de verschillende vervoersmodaliteiten werken kennen allerlei aansprakelijkheidsbeperkingen, waaronder relatief korte vervaltermijnen. Dit alles dient de rechtszekerheid, waar uiteindelijk iedereen baat bij heeft, maar kan zeker leiden tot uitkomsten die de handelaren of hun verzekeraars als oneerlijk ervaren.
Hoek Sinke Ten Katen beschikt over de specialistische expertise die nodig is om cliënten te adviseren en namens hen te procederen. Wij treden op voor vervoerders, expediteurs, stuwadoors, cargadoors, bevrachters, vemen, containerdepots en ladingbelanghebbenden en hun verzekeraars. Wij begrijpen logistiek.
Hoek Sinke Ten Katen beschikt over een fijnmazig netwerk van betrouwbare correspondenten in jurisdicties wereldwijd die kunnen adviseren over bijzonderheden van hun lokale wetten en jurisdicties, en waar wij ook graag de zaak naar verwijzen als die daarom vraagt. Omgekeerd wordt ons kantoor vaak geïnstrueerd door advocaten uit het buitenland, die vaak als vaste correspondent bij ons terugkomen met nieuwe zaken, omdat ze weten hoe we werken.
Verzekeringsrecht
De advocaten van Hoek Sinke Ten Katen hebben ruime ervaring op het gebied van verzekeringsrecht. Diepgaande kennis van de verzekeringsbranche gecombineerd met uitgebreide expertise en ervaring in internationaal handels- en transportrecht stelt ons in staat om scherpzinnig en praktisch advies te geven aan de verzekeraars, schadebehandelaars en verzekerden.
Onze expertise omvat aansprakelijkheid, beoordeling van verzekeringspolisbepalingen, dekkingsgeschillen en subrogatie.
Scheepsbeslagen
Nederland staat bekend als een beslagleggingsparadijs vanwege het pragmatische systeem voor beslag van zeeschepen. De rechters en leden van de natte balie zijn zich terdege bewust van de enorme gevolgen van een beslag. De onuitgesproken regel is steeds: ‘schepen moeten varen’, en vanuit dat oogpunt zal de rechter de positie van betrokken partijen.
De procedure is internationaal gezien verrassend eenvoudig: de advocaat stelt het verzoekschrift op voor de rechtbank – dit kan binnen enkele uren of minder worden gedaan, afhankelijk van de beschikbaarheid van informatie. De rechtbank beslist binnen een dag of zelfs direct op het verzoekschrift. Voor buitengewoon dringende zaken heeft de rechtbank Rotterdam een pikettelefoonnummer beschikbaar, zodat er altijd een rechter bereikt kan worden.
Bij het verzoekschrift zijn enkele kernproducties gevoegd die bewijs leveren over de identiteit van partijen en de aard en hoogte van de vordering in kwestie. Het is doorgaans niet vereist om een tegengarantie te stellen voordat er tot beslag mag worden overgegaan. De rechtbank zal met het verlenen van het beslagverlof een termijn stellen waarbinnen de eis in hoofdzaak dient te zijn ingesteld, waar ook ter wereld, en of het nu gaat om arbitrage of reguliere rechtspraak.
Nadat beslagverlof is verkregen, mag de deurwaarder aan boord om het verlof te betekenen. De deurwaarder brengt bij beslag op een zeeschip ook de havendienst op de hoogte van het beslag, waarmee het schip ook langs die weg het vertrekken onmogelijk is gemaakt, omdat de scheepsagent door die melding geen sleepboten, roeiers of loodsen kan bestellen om het schip te laten vertrekken.
Nederland is partij bij de Brussels beslagverdrag van 1952, dus het beslag kan niet voor iedere vordering gelegd worden. De pragmatische en doeltreffende procedure, die ook nog eens gehouden wordt zonder dat de eigenaren van dit schip het weten lijkt in het nadeel van de zijde van het schip te zijn, maar het ligt genuanceerder dan dat. Tegenwicht biedt de vaste regel dat als de vordering uiteindelijk wordt afgewezen in de toepasselijke arbitrage of gerechtelijke procedure, het beslag zal gelden als een onrechtmatige daad, waardoor de beslaglegger dus aansprakelijk is voor alle schade die met het beslag is aangericht. Een crediteur zal zich dus echt twee keer achter de oren moeten krabben alvorens tot beslaglegging over te gaan.
Dat er nog meer tegenwicht is blijkt uit de drie opties voor de crediteuren die met een scheepsbeslag zijn geconfronteerd om het schip weer varend te krijgen:
Ten eerste kunnen ze gewoon de vordering betalen. Als alternatief kunnen ze een garantie of zogenaamde Club Letter stellen, welke zekerheid dan in de plaats treedt van het beslag.
In Rotterdam maken wij dankbaar gebruik van het Rotterdams Garantieformulier (download pdf). De beslaglegger kan onder de garantie trekken wanneer hij de zaak ten gronde wint, en zodra deze beslissing niet meer vatbaar is voor beroep.
De beslaglegger lijkt dus met een dergelijke garantie in een beter positie te zijn dan met het beslagen schip als onderliggende zekerheid, aangezien hij het schip al kan laten veilen zodra hij een uitvoerbare beslissing heeft, of daar nu wel of geen hoger beroep meer tegen open staat. Ook kunnen eigenaren failliet gaan en kunnen schepen tenietgaan voordat de beslaglegger zijn vordering heeft toegewezen gekregen, dus de beslaglegger is beter af met een garantie op Rotterdam Garantieformulier, maar de voordelen voor de beslagene zijn ook groot: die kan ondertussen gewoon geld blijven verdienen met het schip. Het is dus geven en nemen, wat weer resulteert in een uitgebalanceerde en redelijke garantietekst. Het Rotterdams Garantieformulier heeft zijn waarde bewezen en het maakt het getouwtrek over de exacte formulering van de garantie dat we uit andere jurisdicties kennen in Nederland overbodig.
De derde mogelijkheid voor eigenaren is om hun geluk voor de rechtbank te beproeven; zij zullen dan een kort geding moeten starten, met als eis dat het beslag moet worden opgeheven, of de garantie moet worden teruggegeven. Onze advocaten heeft dergelijke gedingen dikwijls en met succes gevoerd, zelfs een keer namens de reder binnen dezelfde dag dat het beslag was gelegd.
De rechtbank zal de beslaglegger gelasten het beslag op te heffen, als de beslaglegger de rechter summierlijk heeft weten te overtuigen van de ongegrondheid van de vordering, of dat bij de beslaglegging bepaalde formaliteiten niet zijn vervuld. De rechter kan in zeer dringende zaken al ter zitting, mondeling bevelen dat het beslag moet worden opgeheven. Deze opheffing kent weinig formaliteiten en kan binnen enkele minuten al rond zijn.
Voor vorderingen jegens de tijdbevrachters kan een schuldeiser overwegen om de bunkers te beslaan. Ook is bewijsbeslag mogelijk, bijvoorbeeld als informatie over bunker verbruik nodig is: de deurwaarder kan dan elektronische gegevens (machinekamerlogboeken) in beslag nemen.
Internationale handel
Elke internationale handelskoop kent uitdagingen op het gebied van internationaal privaatrecht. Ons kantoor adviseert zowel handelaren als de door hen aangestelde dienstverleners uit de logistieke keten. Wij weten precies wat er speelt in de markt en wat de marktpartijen van elkaar mogen verwachten.
Ons kantoor stond aan de basis van belangrijke jurisprudentie over het vestigen en uitwinnen van zekerheidsrechten op grondstoffen. We kennen het recht, we weten hoe het samenspel van accreditieven en waardepapieren in elkaar zit en we begrijpen de belangen voor de betrokken verzekeraars, banken en andere dienstverleners.
Elke handel heeft zijn bijzonderheden. We snappen de problemen van condensatie in de cacaohandel, maar ook de dreiging van zeewater bij de verscheping van roestvrij staal, of de gevaren van niet-doorboorde luchtkamers in de schroothandel.
Een van de meest aansprekende maritieme sectoren is de wereld van het stukgoed. Van goederen die net iets te groot zijn om in een container te passen tot complete fabrieken, routine in breakbulk is er nauwelijks. Toegewijde dienstverleners organiseren dergelijke transporten naar alle uithoeken van de wereld.
Ons kantoor adviseert stuwadoors over allerlei zaken. Bij op- en overslag hoort een juridisch vakgebied met zeer eigen bijzonderheden, dat door veel juristen zelden wordt erkend. Goede resultaten kunnen worden geboekt door bewaarneming te zien als de rechtsfiguur die het werkelijk is, zowel vanuit het standpunt van de handelaar als vanuit het oogpunt van de opslagnemer.
Ons team adviseert, detacheert en procedeert in alle sectoren van de internationale handel, waarbij we gedegen kennis van het recht altijd combineren met onze unieke kennis van de laatste trends in deze sectoren – juridisch, technisch en commercieel.
Gerechtelijke verkoop van schepen
Net als bij het beslag leggen op schepen is de Nederlandse executoriale verkoop relatief eenvoudig en pragmatisch geregeld. Uitgangspunt is dat de executant niet alleen met diens eigen belang, maar ook met de belangen van alle schuldeisers heeft te rekenen, en hier heeft de wetgever onder meer gevolg aan gegeven door de veiling zo te organiseren dat er een maximumprijs wordt bereikt. De deurwaarder leidt de veiling, de bieders worden meestal vertegenwoordigd door hun Nederlandse advocaten die voor hun cliënten bieden. Voor de buitenstaander lijkt het een nogal zenuwslopend proces te zijn, en er zijn uit het verleden enkele beruchte fouten bekend. De inzet is letterlijk hoog.
Het systeem is als volgt: eerst wordt de hoogte van de eerste tranche bepaald bepaald. De deurwaarder opent het biedingsproces op een bepaald bedrag, dit kan de minimumprijs zijn als die in de veilingscondities is opgenomen, maar dit hoeft niet. Dan volgt het opbieden, tot er een bedrag is bereikt dat niemand meer wil overbieden.
De hoogste bieder wint het schip nog niet, maar heeft wel een premie verdiend, gebaseerd op een bepaald percentage van de koopprijs. Deze premie is bedoeld om zijn moed te belonen voor het bepalen van de hoogste prijs. Laten we zeggen dat de deurwaarder de biedingen op US$ 9 miljoen inzette, en dat het hoogste bod US$ 15 miljoen is, en dat alle ingevoerde aanwezigen bij de veiling weten dat een redelijke prijs voor het schip 11 miljoen dollar zou zijn. Als er bij het bepalen van de tweede tranche niemand meer biedt, dan heeft de hoogste bieder niet de premie, maar het schip gewonnen.
Het tweede deel van de veiling gaat van start. De gerechtsdeurwaarder roept een steeds lagere prijs af: “US$ 15 mio, US$ 14,9 mio”, enzovoort. De eerste bieder die “mijn!” roept nadat een prijs is afgeroepen, die heeft de veiling gewonnen. In het meest gehanteerde systeem voor de Rotterdamse rechtbank wordt die laagste prijs opgeteld bij de som die in de eerste tranche is vastgesteld, waarover de biedpremie (of “plokgeld”) verschuldigd is. Het is ook wel eens anders, en dan kunnen kostbare vergissingen worden gemaakt.
Aangezien de gunning van het schip wordt vermeld bij vonnis, meestal beschikbaar is op dezelfde dag of de dag na de veiling, aanvaarden de scheepsregister wereldwijd een dergelijk vonnis als bewijs van levering.. De bieder is overigens niet verplicht zijn opdrachtgever bekend te maken tijdens de veiling.
Ons kantoor heeft ruime ervaring met het organiseren van veilingen en het deelnemen aan het biedproces.
Scheepsbouw en reparaties
Bij de bouw of reparatie van een schip kunnen er uiteenlopende complicaties optreden. Zo kunnen er contractuele geschillen, praktische problemen en allerlei andere aansprakelijkheidskwesties ontstaan.
Om deze problemen op te kunnen lossen, is een breed scala aan kennis benodigd. Hiervoor is juridische kennis vereist, maar ook dat de behandelend advocaat zich kan inleven in de technische aspecten van het bouwproces. Alleen dan kan er advies op maat worden geleverd.
Ons kantoor heeft uitgebreide kennis van, en ervaring met scheepsbouw- en reparatiecontracten, of het nu om binnenschepen of zeeschepen gaat. Wij treden al jaren op voor scheepswerven in binnen- en buitenland, evenals voor opdrachtgevers, scheepseigenaren en verzekeraars. Daarbij hebben wij ruime ervaring met allerhande technische geschillen over het functioneren en de conformiteit van installaties, zowel aan boord als buiten het schip.
Binnenvaart
Onze advocaten hebben ruime ervaring met het adviseren van toeleveranciers en spelers in de binnenvaart, die met name in Zwijndrecht, Dordrecht en Moerdijk actief zijn. Het wordt wel eens over het hoofd gezien dat naast de belangrijke rol die Rotterdam speelt in de zeescheepvaart, de binnenwateren ook van enorm belang zijn.
Wij begrijpen de complexiteit en uitdagingen van die markt, in alle aspecten.
Maritiem arbeidsrecht
Hoek Sinke Ten Katen werkt samen met Kloosterman Advocatuur, van wie Jelle Kloosterman dé advocaat is voor (maritieme) arbeidsgeschillen.
Contact
jelle@kloosterman.nl
+ 31 (0)6 246 69 453
Onze mensen
Harmen Hoek
Harmen Hoek
Harmen studeerde rechten in Leiden en werkte voor Hoek Sinke Ten Katen bij twee andere Rotterdamse kantoren. In zijn vrije tijd loopt Harmen marathons om zijn geest helder te houden, waaronder de Zuid-Afrikaans Comrades marathon in 2013. Hij is bestuurslid van een liefdadigheidsfonds dat directe noden ledigt en gaat graag zeilen. Harmen was vanaf 2019 voorzitter van de commissie voor vervoer over land van de International Bar Organisation (IBA) en hij vertegenwoordigde de IBA bij UNCITRAL, ten tijde van de totstandkoming van het internationale verdrag over de internationale erkenning van de gevolgen van de openbare verkoop van schepen.
Harmen is bij de Nederlandse Orde van Advocaten geregistreerd als gespecialiseerd in het commercieel vervoerrecht en het handelsrecht. Op grond van deze registratie dient hij per kalenderjaar tien opleidingspunten te behalen op elk geregistreerd juridisch hoofdgebied volgens de normen van de Nederlandse Orde van Advocaten.
Expertise
Internationale handel en maritiem recht
Tenuitvoerlegging van maritieme vorderingen en scheepsbeslag
Burgerlijk procesrecht
Opleiding
Universiteit Leiden, Civiel recht, 1998
Grotius Academie, Postacademische specialisatie vervoerrecht, 2006
Talen
Nederlands, Engels, Duits, Frans
Lidmaatschappen
Nederlandse Orde van Advocaten
Nederlandse Vereniging voor Vervoersrecht (NVZV)
Internationale Orde van Advocaten (IBA)
Hans ten Katen
Hans ten Katen
Naast de studie Nederlands recht heeft hans ook de HTS-opleiding Maritieme Bedrijfsvoering aan de Zeevaartschool te Rotterdam voltooid. Deze combinatie van opleidingen maakt dat Hans als jurist ingewikkelde technische vraagstukken pragmatisch kan benaderen. Hans is bestuurslid van de Stichting Maritieme Collectie Rijnmond die de ELBE, een prachtige zeesleper uit 1959, voor het nageslacht bewaart. Ook is hij bestuurslid van de Stichting Maritieme Arbeidstraining en Educatie (MATE). MATE exploiteert het gelijknamige binnenvaartopleidingsschip, waarmee Hans ook uit eigen ervaring kennis van het rederijbedrijf heeft.
Hans is bij de Nederlandse Orde van Advocaten geregistreerd als gespecialiseerd in de algemene praktijk, procesrecht, vervoerrecht, handelsrecht en contractenrecht. Op basis van deze registratie dient hij per kalenderjaar tien opleidingspunten te behalen op elk geregistreerd juridisch hoofdgebied volgens de normen van de Nederlandse Orde van Advocaten.
Expertise
Internationale handel en zeerecht
(internationale) geschillen
handelscontracten
scheepsbouw
scheepsreparatie en aanverwante geschillen
scheepsbeslag
executie van (maritieme) vorderingen
facturatiegeschillen
insolventierecht
Opleiding
Hoger Nautisch Onderwijs, Maritiem management, 1995 (bc)
Erasmus Universiteit Rotterdam, Burgerlijk recht, 1999
Grotius Academie, Postacademische specialisatie vervoerrecht, 2004
Talen
Nederlands, Engels, Duits
Lidmaatschappen
Nederlandse Orde van Advocaten
Nederlandse Vereniging voor Vervoersrecht (NVZV)
Marine Club
VOS
Andere activiteiten
Bestuurslid van:
Stichting Maritieme Collectie Rijnmond https://zeesleperelbe.nl/
Stichting Maritieme Arbeidstraining en Educatie (MATE) https://www.stichtingmate.nl/
Hans is fanatiek roeier, zeezeiler en fietser.
Bob Sinke
Bob Sinke
Bob werd in 2001 advocaat na zijn rechtenstudie in Leiden. Sindsdien heeft hij gepleit voor vrijwel iedere Nederlandse rechterlijke instantie en het Hof van Justitie van de Europese Unie in Luxemburg. In zijn vrije tijd is Bob secretaris van de RV&AV Sparta, de amateurtak van Sparta Rotterdam. Uit dien hoofde is hij bestuurslid van de Stichting Sparta 1888 die onder meer de bijzondere clubcultuur van Sparta bewaakt. Bob is ook een enthousiaste golfer.
Bob is bij de Nederlandse Orde van Advocaten geregistreerd als gespecialiseerd in het commercieel vervoerrecht en het handelsrecht. Op grond van deze registratie dient hij per kalenderjaar tien opleidingspunten te behalen op elk geregistreerd juridisch hoofdgebied volgens de normen van de Nederlandse Orde van Advocaten.
Expertise
Internationale handel en zeerecht
Logistiek
(Internationale) procesvoering
Arbitrage
Commerciële contracten
Scheepsbouw en scheepsreparatie
Scheepsbeslag
Tenuitvoerlegging van (maritieme) vorderingen
Incasso
Insolventierecht
Opleiding
Universiteit Leiden, Civiel recht, 2001
Talen
Nederlands, Engels